Maand: maart 2021

Hoe kan je herstellen van een burn-out?

Als je een tijdje gestrest bent dan is dat niet gezond maar geen ramp. Je hebt de mentale veerkracht om daar weer van te herstellen. Als stress chronisch wordt dan kan dat voor serieuzere problemen gaan zorgen. Je kunt overspannen raken en deze overspannenheid kan uiteindelijk overgaan in een burn-out.

Bij een burn-out zijn de mentale en fysieke reserves uitgeput, je voelt je opgebrand. Het is de eindfase van een langdurige periode van stress en spanning.

Eenmaal in een burn-out beland is het geen gemakkelijke opgave om hier weer van te herstellen. Hier lees je hoe je je mentale en fysieke gezondheid na een burn-out weer terug kan krijgen.

Wat is een burn-out?

Bij een burn-out is de hormoonhuishouding ontregelt. Dit heeft effect op je mentale en fysieke gezondheid. Het grootste probleem zit hem in het hormoon cortisol.

Cortisol is een stress response hormoon. Als er een stressvolle situatie is dan wordt het hormoon adrenaline aangemaakt. Dit geeft je de mogelijkheid om te vluchten of te vechten. Zodra het stressvolle situatie (of het gevaar) weg is dan moet de adrenaline weer geneutraliseerd worden. Dit wordt met cortisol gedaan.

In onze moderne samenleving staan we vaak onder chronische stress. Door een veeleisende baan bijvoorbeeld. Hierdoor gaat je lichaam constant adrenaline aanmaken waardoor steeds weer cortisol nodig is om dit te neutraliseren.

Het aanmaken van cortisol wordt door de bijnieren gedaan. Omdat deze continue cortisol moeten aanmaken kunnen deze uitgeput raken. In plaats van een burn-out wordt daarom soms ook wel over bijnieruitputting gesproken. De fysieke uitputting van de bijnieren veroorzaakt allerlei mentale en fysieke klachten die we burn-out noemen.

Wat zijn de gevolgen van een burn-out?

De ontregeling van de hormoonhuishouding heeft op allerlei systemen effect. Zo raakt het slaapritme ontregelt waardoor er slaapproblemen ontstaan en er eerder vermoeidheidsklachten ontstaan. Door slaapproblemen wordt je mentaal minder weerbaar en sneller prikkelbaar en emotioneel.

De spijsvertering kan ontregelt raken door cortisol. Dit zorgt ervoor dat je meer behoefte krijgt aan zoete en hartige voeding. Bovendien raak je door deze ontregeling minder snel verzadigd waardoor je eerder teveel calorieën zal eten. Hierdoor kan je aankomen. Overgewicht geeft weer andere problemen.

Ook het afweersysteem raakt ontregelt. Je zal vatbaarder zijn voor infectieziekte waardoor je eerder een verkoudheidje of griepje oploopt.

Een burn-out kan je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Eerder prikkelbaar
  • Minder mentale veerkracht / incasseringsvermogen
  • (Extreme) vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Depressieve gevoelens
  • Angstgevoelens
  • Eerder hyperventileren
  • Brain fog
  • Humeurig
  • Hoofdpijn
  • Onderrugpijn
  • Vaker plassen
  • Duizeligheid / licht gevoel in het hoofd
  • Minder libido
  • Meer behoefte aan energiegevende middelen zoals snelle suikers en cafeïne
  • Aankomen
  • Fysiek minder goed belastbaar, langer moeten herstellen van inspanningen

Het herstel

Om te kunnen herstellen van een burn-out is de eerste stap het wegnemen van de stressbronnen. Zolang je onder (hoge) stress blijft staan kan je onmogelijk gaan werken aan het herstel.

Bij veel mensen wordt de stress door het werk veroorzaakt. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn en er kunnen ook factoren in de privésfeer meespelen. Zo kunnen financiële zorgen of relatieproblemen ook voor de nodige spanningen zorgen.

Wordt de stress door het werk veroorzaakt dan kan je dit oplossen met het zoeken van een nieuwe uitdaging. Maar dit is niet altijd nodig. Je kunt misschien hulp en ondersteuning krijgen bij het uitvoeren van je taken of je kunt misschien een andere functie gaan vervullen binnen het bedrijf waar je werkt.

Het is hier erg belangrijk dat je met stress leert omgaan. Dit kan je doen door je kijk op bepaalde zaken te veranderen. Misschien kan je de dingen wat minder serieus gaan nemen of de lat wat minder hoog leggen.

Tegenover stress zal je ook moment van ontspanning moeten nemen. Maak daarom tijd vrij voor de dingen waar je energie van krijgt en die je graag doet. De boog kan niet altijd gespannen staan.

Fysiologisch gezien zal de bijnieruitputting aangepakt moeten worden. De bijnieren moeten zich kunnen herstellen zodat deze weer op de juiste momenten de juiste hoeveelheid cortisol kunnen aanmaken.

Belangrijk voor dit herstel is een goed bioritme. Ga je op wisselende tijden naar bed dan wordt het herstel erg lastig. Streef ernaar om iedere avond op dezelfde tijd naar bed te gaan. Probeer ook zoveel mogelijk dezelfde tijden aan te houden waarop je eet. Zo kunnen de bijnieren zich het snelst herstellen. In de ochtend maken de bijnieren op een vaste tijd cortisol aan. Dit helpt je om wakker te worden door het lichaam te activeren. Wissel je met de tijden waarop je naar bed gaat, en opstaat, dan wordt dit ontregelt.

Het is daarbij goed om na het opstaan de dag te beginnen met een wandeling. Het licht van de opkomende zon activeren je lichaam en helpen je hormoonhuishouding. Hierdoor kan je in de avond makkelijker slapen omdat dit ervoor zorgt dat je dan beter het slaaphormoon melatonine kan aanmaken.

Zit je met mentale problemen dan kan het goed zijn om je gevoelens en zorgen met een psycholoog te bespreken.

Ook je voeding is belangrijk. Om te herstellen van een burn-out is het belangrijk om je lichaam te voorzien van alle denkbare vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Voedingsmiddelen die het meest rijk zijn aan voedingsstoffen zijn voedingsmiddelen die niet bewerkt zijn.

Geraffineerde voedingsmiddelen zijn juist arm aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen. Deze bevatten wel meer snelle koolhydraten en suikers. Deze verstoren de bloedsuikerspiegel en verstoren de hormoonhuishouding. Het is daarom goed om geraffineerde voedingsmiddelen zoveel mogelijk te vermijden terwijl je onbewerkte voedingsmiddelen zoveel mogelijk moet omarmen.

Je leest hier wat een hoortoestel voor jou kan betekenen

Gehoorschade is iets erg vervelends, maar helaas komt het toch dagelijks voor bij talloze mensen. Er zijn verschillende zaken die ervoor kunnen zorgen dat je gehoorschade oploopt, maar in de meeste situaties is gehoorschade niet te herstellen. Dit kan enorm vervelende gevolgen met zich meebrengen. In veel gevallen weet men zelf überhaupt in eerste instantie nog niet eens dat er sprake is van gehoorschade. Het is belangrijk dit altijd als eerst vast te stellen. Als je dan daadwerkelijk gehoorschade hebt dan kan er gekeken worden naar een toepasselijke oplossing zoals een hoortoestel.

Erachter komen of je gehoorschade hebt

Het is een erg belangrijke stap om er voor jezelf achter te komen of je gehoorschade hebt. Hier kun je achterkomen door een hoortest te doen bij een audicien, maar je kunt tegenwoordig ook zelf een online hoortest doen. Tijdens de test krijg je in de meeste gevallen wat geluidsfragmentjes te horen. De antwoorden die je tijdens het horen van deze fragmentjes geeft op de vragen bepalen uiteindelijk je uitslag. Uit je uitslag valt vervolgens te halen of er sprake is van gehoorschade.

Gehoorschade, wat nu?

Indien de uitslag van je hoortest vertelt dat je gehoorschade hebt is dat natuurlijk geen fijn nieuws. Gehoorschade is zoals gezegd niet herstelbaar. Er zijn echter wel oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat je ondanks de schade die je hebt opgelopen toch nog prima kunt horen. Dit kan namelijk door middel van hoortoestellen. Hoortoestellen zijn er in allerlei vormen en maten. Zo zijn er bijvoorbeeld varianten die je in het oor dient te doen, maar er zijn ook hoortoestellen die je achter het oor plaatst. Een hoortoestel zorgt ervoor dat je toch alle geluidssignalen goed ontvangt en toch hoort wat er tegen je gezegd wordt of wat er zich bijvoorbeeld in je omgeving afspeelt. Om erachter te komen welk hoortoestel de beste optie voor je is kun je het best een audicien raadplegen. Indien je je hoortest al bij de audicien hebt laten doen kun je direct na de test kijken met de specialist samen welk toestel het best voor je is. Indien je de hoortest zelf thuis hebt gedaan kun je met de uitslag naar de specialist gaan. Het kan zijn dat er dan nog even wordt gekeken hoe erg je gehoorschade is, maar vervolgens kan hij of zij je advies geven wat betreft een gehoorapparaat.

Welke sportkleding heb je nodig tijdens het watersporten?

 

Ben jij ook gek op watersport, maar weet je niet welke kleding je daarbij nodig hebt om dit warm en veilig te kunnen uitvoeren? Lees hier welke sportkleding je nodig hebt tijdens watersport.

 

Schoenen voor tijdens het surfen

Het is belangrijk goede schoenen te hebben tijdens het surfen, dit omdat het water hard tegen je aan kan klappen. Ook moet je in het water natuurlijk opletten op scherpe voorwerpen. Je hebt dus goede en stevige surfschoenen nodig.

 

Schoenen voor in het water

Ook waterschoenen zijn erg belangrijk. Bijvoorbeeld als je gaat zwemmen in de zee of over de rotsen moet lopen, zo zorg je ervoor dat je je voeten beschermt tegen scherpe voorwerpen of beesten. Ook bij watersportartikelen zoals kites is het goed als je waterschoenen draagt.

 

Een pak voor in het water

Een wetsuit, dit is bedoeld tegen koud water, harde voorwerpen. Het is erg gevaarlijk als je onderkoelt raakt in het water, het kan zijn dat je lichaam geen kracht meer heeft en dat moeten we niet hebben. Door middel van een wetsuit kun je jezelf warm houden van het koude water. Daarnaast bescherm je jezelf ook tegen harde voorwerpen.  Het materiaal van de buitenste laag van de kleding is belangrijk, maar ook van de lagen onder de wetsuit.

 

Zwemsokken en zwemhandschoenen

Naast alle zwemschoenen en pakken zijn er ook zwemsokken en zwemhandschoenen. Zo ben je nog beter beschermt tegen de kou.

Drielagensysteem voor je kleding

Een drielagensysteem is de perfecte manier om je outfit samen te stellen. Zo heb je een onderlaag, deze wordt direct op de huid gedragen. Het haalt vocht van de huid, zodat je droog en warm blijft. Hiervoor kun je het beste kiezen voor thermo kleding. Daarnaast, heb je een middenlaag, deze bestaat uit een broek en een vest. Die ervoor zorgen dat je warm blijft. Als laatste, heb je de buitenlaag, die moet beschermen tegen wind, water en kou. De buitenste laag moet het vocht dat door de eerste twee lagen komt, naar buiten werken. Door een dielagensysteem weet je dus zeker dat je goed en warm gekleed bent.

 

https://unsplash.com/photos/1BQm6fR8y1A

 

 

Woningadvies

Je weet als je binnenloopt: dit huis is alles. Pas als je het voor het eerst bekijkt, kun je garanderen dat je alles negeert. Het geeft je geen volledig beeld als je het voor de eerste keer bekijkt. Om niet te haasten om te kopen, is het het beste om het de tweede keer te doen (als er een kans is), of zelfs de derde of vierde keer. In de huidige markt is er niet altijd tijd. Blijf dan kalm. Kieskeurige mensen. Dit kan een aankoopmakelaar zijn, maar ook een vriend of familielid. Laat uw wensen los Als u op zoek bent naar een woning, geef dan uw wensen aan. Uw nieuwe woning voldoet mogelijk niet aan de eisen, maar denk er goed over na voordat u teveel eisen opgeeft. Vergelijk uw geliefde huis altijd strikt met de lijst met eisen die aan het begin zijn gesteld. Controleer nogmaals of het huis geschikt is voor wat u elke dag wilt doen. Niet alleen nu, maar ook de komende jaren.

Geen bouwkundige keuringen Bouwkundige keuringen kosten tijd en geld en maken de verkoper vaak ongeduldig. Het is echter belangrijk om de staat van het huis te begrijpen voordat u het huis uiteindelijk koopt. Onderzoek ook de juridische status: zoals bestemmingsplannen of erfdienstbaarheden (zoals voorrang). In de wet staat dat u als koper uw best moet doen om de woning te inspecteren op gebreken (“onderzoeksverplichting”). Ter herinnering: de bouwinspectie moet worden uitgevoerd in de afrekeningsclausule van het koopcontract. 4. Verkeerd onderhandelen Intensief onderhandelen kan u duizenden euro’s besparen, maar dit is een deal op zich. Lees ook: Tips voor bieden op huizen in oververhitte markten: Als u geen genealogische onderhandelaar bent, zoek dan een aankoopmakelaar om u te helpen.

https://www.steefkoopt.nl/werkwijze/

Voorkom een burn-out

Om burn-out te voorkomen is het belangrijk om in een druk leven je grenzen te bewaken. Pas jezelf niet altijd te veel aan, maar oefen jezelf als je rust en zorg ervoor dat je voldoende beweegt. Probeer tekenen van stress te herkennen en neem ze serieus. Wil je testen of je een burn-out voelt? Doe dan de online zelftest van Lentis en lees de volgende tips om burn-out te voorkomen. Erken dat je een probleem hebt Soms is het moeilijk om toe te geven dat je een probleem hebt. Als uw collega’s of vrienden de werkdruk aankunnen, toch? Dat is een verkeerd idee. Iedereen heeft verschillende energieniveaus, talenten, zwakheden en persoonlijkheidskenmerken. Hierdoor kan de ene persoon een bepaalde toestand behouden terwijl de ander zijn leven verliest.

Praat erover door een vriend of collega te vertellen dat u denkt dat u uitgeput bent en dat u goed kunt opschieten met uw vriend of collega. Ga naar de hemel! Je bent misschien niet de enige die het soms goed met anderen kan vinden. Denk hardop na en u zult snel ontdekken hoe ernstig uw symptomen zijn. Wie weet kan een vriend of collega u helpen bij het vinden van een oplossing. Bespreek samen de oorzaken van vermoeidheid. Hoe behandel je bepaalde dingen anders? De ervaring en vaardigheden van dierbaren kunnen inzicht geven en u helpen herstellen. Mindfulness Een kleine techniek om jezelf meer bewust te maken van je lichaam is het proces van mindfulness. Je leert beter te luisteren naar stresssignalen uit je lichaam. Dit maakt het voor u gemakkelijker om in te grijpen als u de grens oversteekt. Daarnaast zijn mindfulness-lessen jouw momenten om te ontspannen en tot rust te komen.

https://www.ndoorherstel.nl/over-ndoor/

© 2021 mentalegezondheidblog

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑