Wil jij op de hoogte blijven van alles rondom gezondheid en voeding? Dan moet je deze blog beslist even goed doornemen. In de dit gezondheidsartikelen behandelen we een aantal onderzoeken en nieuwsberichten over afvallen en mentale dieet plan.

Nachtbrakers hebben grotere kans op overgewicht

Mensen die graag laat naar bed gaan of voor hun werk vaak ‘s avonds of ‘s nachts moeten werken, eten gemiddeld 248 calorieën per dag meer. Onderzoekers van de Northwestern Medicine University kwamen tot deze conclusie. Zij onderzochten de relatie tussen BMI, biologische klok en het eetgedrag. Het blijkt dat nachtmensen gemiddeld vaker fastfood eten, snacken en meer frisdrank nuttigen. Waarom dit zo is, weten de onderzoekers nog niet. De reden kan zijn dat mensen die laat op zijn, vaker trek hebben in calorierijk voedsel of dat er simpelweg minder gezond eten voorhanden is. Wat wel duidelijk is dat het ongezond is en de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten groter wordt en ook kan het nachtbraken veranderingen teweegbrengen in de stofwisseling en de eetlust. Het is al uit een eerder onderzoek gebleken dat op tijd naar bed gaan en voldoende slaap het risico op overgewicht verkleint.

Simpele manier om overgewicht te voorkomen, het is mogelijk!

Is de langverwachte toverdrank tegen overgewicht nu eindelijk beschikbaar? Nee, geen toverdrank of een magische pil. De manier om overgewicht tegen te gaan is volgens een nieuw wetenschappelijk onderzoek gewoon simpelweg water drinken. Simpel, goedkoop en altijd beschikbaar. En niet verrassend, het is al vaker gezegd. Wetenschappers zeggen dat acht glazen water per dag voldoende is om overgewicht tegen te gaan. Het advies is om voordat je aan de maaltijd begint water te drinken. De wetenschappers maakten dit bekend op de landelijke vergadering van de American Chemical Society (ACS). Uit het onderzoek van 12 weken, bleek dat mensen die voor elke maaltijd twee glazen water dronken gemiddeld 5 pond waren afgevallen. Mensen moeten meer water drinken en minder calorierijke dranken. Het is eenvoudige manier om gewicht te verliezen (vergelijkbaar met bijvoorbeeld nieuwe methodes zoals mindfulness trainingen).

Gezond afvallen? Eet als een oermens, volg het Paleodieet

De genen van onze voorouders 15.000 jaar geleden verschillen weinig met onze genen. Een wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het eten op de manier zoals onze voorouders deden gezond is en ook ervoor zorgt dat we gewicht verliezen. Vermijd het eten van zuivel en granen, dat is goed voor ons lichaam en voorkomt welvaartsziekten. De onderzoekers zeggen dat we teveel zout, te veel vet en melkproducten moeten vermijden en vlees, vis, knollen vruchten, eieren en zaden moeten gaan eten, net als onze voorouders deden. Uit verschillende studies blijkt dat het volgen van het Paleodieet (Oermensdieet) goed is voor de bloedsuikerspiegel, cholesterolgehalte, gewicht en de bloeddruk, schrijft Gazet van Antwerpen.