Dat stress slecht is voor je gezondheid, dat weten we. Toch doen we er met z’n allen niet genoeg aan om het te voorkomen. Stress wordt ook vaak onderschat. Vaak denken mensen meer aan te kunnen dan je eigenlijk aan kunt. In deze blog lees je waarom stress zo gevaarlijk kan zijn en wat je er tegen kunt doen.

Negatieve effecten van stress

Stress is geen fysieke pijn en daardoor is het moeilijk om aan te geven of iets te veel wordt of niet. Als je pijn aan je been hebt of pijn in je nek, dan doe je hier gelijk wat aan. Je rust uit, je belast de plek waar pijn hebt minder of je gaat ervoor naar de dokter. Bij stress is dit anders, omdat er niet een aanwijsbare plek is waar je pijn hebt. Stress is daardoor erg gevaarlijk. Het heeft namelijk veel invloed op je gezondheid. Effecten die het gevolg zijn van negatieve stress zijn bijvoorbeeld: snellere ademhaling, verminderde aandacht, slechter geheugen en je veroudert mogelijk sneller.

Last van spieren

Naast bovengenoemde negatieve effecten, zorgt stress ook voor spierspanning. Wanneer je gestrest bent, ben je gespannen en wanneer je gespannen bent, spannen je spieren zich aan. Als een bepaalde spiergroep zich op lange termijn aanspant, kun je hier last van krijgen. Ontspannen is daarom belangrijk. Een ontspanningsmassage kan hierbij helpen, je spieren worden hierbij los gemasseerd. Bij stress komt vaak voor dat je spieren zich onbewust aanspannen, je hebt hier dus niet altijd bewust invloed op. De spieren die het meest lijden onder stress, zijn je spieren in de nek en schouders. Bewust leren ontspannen kan moeilijk zijn, daarom hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet om bewust te gaan ontspannen. Hiermee voorkom je lichamelijke klachten door stress.

Tips om te ontspannen

Belangrijk bij ontspannen zijn 3 factoren: Bewegen, ontspannen en jezelf motiveren. Bewegen is goed voor sombere gevoelens en goed voor je hart en bloeddruk. Met ontspannen bedoelen we luisteren naar muziek, yoga, plezier maken en een wandeling door de natuur. Motiveren kun je doen door doelen te stellen waar je je op kan richten. Zorg hierbij wel voor realistische doelen, zodat deze ook te behalen zijn. Anders kan het juist averechts werken. Verder kan een ontspanningsmassage helpen bij Massage Zwolle. Hierbij krijg je een ontspannen massage waarbij je spieren los worden gemaakt.