Het is algemeen bekend dat noten gezond zijn. Ze zijn lekker door de yoghurt, lekker om op tafel te zetten als er visite komt en heerlijk om door een salade te eten. Ze geven die extra bite als je bijvoorbeeld een gerecht eet zonder vlees. Ook zijn noten geschikte vleesvervangers. Maar hoe gezond zijn noten eigenlijk? En kun je er ook te veel eten? Welke noten kun je het beste kiezen?

De noot met de meeste calorieën

Allerlei vragen waar we natuurlijk antwoord op willen. In noten zitten gezonde stoffen, maar een aantal noten bevatten ook veel calorieën. Wanneer je wil afvallen is dit bijvoorbeeld niet zo’n goed idee. Maar in welke noten zitten veel calorieën? De 4 noten die bovenaan het rijtje staan van noten met de meeste calorieën zijn paranoten, pecannoten, macadamia noten en pistachenoten. In paranoten zitten dus de meeste calorieën.

Gezonde voedingsstoffen

Het is niet slim om je blind te staren op het aantal calorieën dat een bepaalde noot bevat. Naast calorieën bevatten veel noten namelijk ook goede voedingsstoffen. Ze zitten namelijk vol met goede onverzadigde vetten die goed voor ons zijn. Daarnaast bevatten ze vitamines, mineralen en vezels die een positief effect hebben op je gezondheid. Met name amandelen, pecannoten en walnoten hebben een positieve invloed op je gezondheid. Dat komt doordat ze de kans op hart- en vaatziekten en chronische ziekten verlagen.

Tips bij het eten van noten

We hebben nog een aantal tips voor je op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden bij het eten van noten.

  • Eet noten in kleine porties
  • Eet voornamelijk ongeroosterde of ongebrande noten. De voedingsstoffen kunnen namelijk verloren gaan wanneer ze gebrand of geroosterd worden.
  • Eet naast ongeroosterd ook ongezouten noten. Gezouten noten zijn minder gezond, doordat ze gezouten zijn. Zout verhoogt namelijk de bloeddruk.

Walnoten kopen en amandelen kopen is dus zeker een goed idee! Gooi ze ‘s ochtends tijdens het ontbijt door je yoghurt of vervang spekjes door heerlijke noten om toch die bite te houden. Een stuk gezonder en zo krijg je de juiste voedingsstoffen binnen.