Niemand kan het helaas volledig voorkomen: stress. Het is natuurlijk voor mensen en komt voor velen dagelijks terug. Denk bijvoorbeeld aan stress door school, werk, een specifieke situatie of iets anders. Hoewel een beetje stress niet per definitie erg negatief of schadelijk is, kan stress wel leiden tot onder andere hoofdpijn, slaapproblemen, en depressie.

Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om stress te verminderen, zoals sporten en voldoende slaap. Hier zou je het gebruiken van bepaalde voedingssupplementen kunnen toevoegen. Daarover lees je in dit artikel meer.

Positieve en negatieve stress

Wanneer men het over stress heeft, wordt er wel eens onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve stress. Positieve stress wordt dan eigenlijk gezien als gezonde spanning. Dit is ‘stress’ dat je op korte termijn ervaart. Je cortisol (stresshormoon) stijgt licht, wat ervoor zorgt dat je lichaam in een staat van actie komt. Daardoor kun je over een kortere periode beter presteren. Positieve stress (gezonde spanning) op korte termijn ervaren kan daarom goed zijn, bijvoorbeeld tijdens het sporten of wanneer je een bepaalde opdracht moet afronden.

Negatieve stress is echter iets wat je zoveel mogelijk wilt vermijden. Dit is een aanhoudende stressvolle situatie, waarbij je cortisol blijft stijgen. Er komt teveel spanning op je staan en heeft nare gevolgen, zoals slaap- en concentratieproblemen.

Voedingssupplementen tegen stress

Er zijn bepaalde voedingsupplementen die helpen tegen stress. Naast oplossingen zoals voldoende bewegen / sporten en goed slapen, zijn bepaalde supplementen nuttig tegen stress. Lees hieronder meer over de beste voedingssupplementen tegen stress.

Magnesium

Dit is een essentieel mineraal, wat betekent dat je lichaam het zelf niet aanmaakt. Je dient het dus uit voeding en supplementatie te halen. Magnesium speelt meerdere belangrijke rollen in ons lichaam: het ondersteunen van het energieniveau, het reguleren van glucose in ons lichaam, het immuunsysteem ondersteunen en stress reguleren. 

Heb je een tekort aan magnesium, dan zorgt dit ervoor dat je eerder last van stress krijgt, wat er weer voor zorgt dat je magnesium voorraad afneemt. Ook ondersteunt magnesium je bijnieren, wat weer voor belang is voor je energiehuishouding. Al met al is magnesium dus een belangrijk voedingssupplement tegen stress.

L-Theanine

Vooral in groene thee is theanine te vinden. Deze aminozuur werkt ontspannend en gaat stress tegen. Theanine kan prima in combinatie met andere  supplementen, zoals bijvoorbeeld magnesium, worden gebruikt. Dit supplement wordt dus vooral gebruikt voor meer rust.

Vitamine B

Voor je lichamelijke energieniveau- en huishouding zijn de B-vitamines belangrijk. Ze zorgen ervoor voor een betere humeur. B-vitamines houden je adrenaline onder controle, wat ervoor kan zorgen dat je minder stress zult ervaren. Ook voel je je met B-vitamines eerder ontspannen. Vitamine B kopen als supplement is dus een optie wanneer je je stress wilt verminderen.